Vi tager angst og utryghed alvorligt

Hos Tandlægerne Skoubogade lytter vi til dig. Vi hjælper dig med at få trygheden og kontrollen tilbage og tage magten over din tandlægeskræk. Vi tager det ikke som en selvfølge, at vi kan gennemføre en behandling, før du giver os lov og føler dig tryg.

Tag en snak med os

Samtale mellem tandlæge og patient i venteværelset

Vi hjælper dig med at få trygheden og kontrollen tilbage

  • Vi påbegynder ikke behandling, før du er klar. Vi venter, til du føler dig tryg og giver os lov.

  • Vi har mere end 10 år arbejdet professionelt med tandlægeangst, og hjulpet flere patienter.

  • Vi ved, at det kan lykkes for dig at blive regelmæssig bruger af tandlæge uden at føle ubehag.

En mand kigger ud af et vindue

Angst ved tandbehandlinger

Hvis du har angst eller ubehag ved tandbehandling, er du kommet det rette sted. Hos Tandlægerne Skoubogade har vi, igennem mere end 15 år, arbejdet hårdt for at forbedre vilkårene for patienter med tandlægeskræk. Vi lover at respektere, at det ikke er en selvfølge, at vi gennemfører en behandling, før du giver os lov. Vi venter, til du føler dig tryg og er klar.

De fleste tilfælde af ubehag og angst for tandbehandlinger er en forsvarsmekanisme mod en ydre oplevet fare (tandlægen). Tit opstår angsten som en ganske naturlig reaktion på oplevelse af smerte i en situation, hvor vi ikke er i kontrol. Det er måske en skoletandlæge eller tandlægen, der lavede en smertefuld rodbehandling eller fjernede en visdomstand.

Læs mere her: Få bugt med din tandlægeskræk

Vi ved, det kan lykkes at ændre på


Men det er vigtigt at slå fast, at det er en tilstand, der kan gøres noget ved. Tandlægeskræk, angst og ubehag kan minimeres eller helt fjernes ved læring, træning og viden, før det i sidste ende kan gå ud over tændernes helbred.

Hvis det først sker, at man dagligt mærker smerter, knækkede tænder, blødende tandkød, eller dårlig ånde belastes hjernen af impulser fra et område med rigtig mange sanseceller. Det fylder naturligvis meget og kan være socialt hæmmende og overskygge udvikling indenfor andre områder af ens liv og dagligdag. Og gøre det endnu sværere at komme om på den anden side.

Tandlægeskræk eller “bare” udfordringer ved tandbehandling

Næsten halvdelen af Danmark oplever ubehag eller angst for tandbehandling. Du er ikke alene.

Det første du tænker: “Det skal bare overstås”. Det er for mange også en taktik, de har klaret sig med. Men vil det ikke være bedre at kunne sige: “Jeg kan sagtens klare tandbehandling og jeg ved, hvordan jeg bevarer kontrollen”?

Vores langsigtede mål er, at du genoptager eller fortsætter med regelmæssig tandpleje mindst en gang om året.

Vores 3 bud

• Vi påbegynder ikke behandling, før du er klar.

• Vi tager os god tid og lytter til dine behov.

• Vi kender til mekanismerne, der fører til og især ud af angsten for tandbehandling.

Læs mere her: Få bugt med din tandlægeskræk

Det kan også lykkes for DIG

Hos Tandlægerne Skoubogade ønsker vi, at alle kan komme til regelmæssig kontrol uden at være underlagt angst eller frygt. Ofte vil det første besøg bestå af samtale og rådgivning og måske en gennemgang af dine tænder, hvis du er parat.

Husk at sige, det er en udfordring for dig med tandlægebesøg, når du bestiller tid, så kan vi planlægge kun at snakke med dig og kigge på dine tænder.

8 gode råd, der kan hjælpe dig med at tage kontrollen tilbage

  • 1

    Fortæl din tandlæge hvordan du har det

    Fortæl tandlægen hvordan du har det, og om der er noget specifikt, der trigger dig. Få tandlægen til at gennemgå behandlingen med dig, så du er godt forberedt på hvad der skal ske.

  • 2

    Forventningsafstem

    Forventningsafstem med din tandlæge, så I er enige om, hvad der skal ske fra gang til gang. Aftal om du har lyst til at se instrumenterne, og om du vil vide, hvad der foregår i behandlingen.

  • 3

    Lav aftaler

    Aftal et stop-signal, hvor du fx løfter hånden, for at vise at du har brug for en pause.

  • 4

    Træk vejret gennem næsen

    Øv dig i at trække vejret med næsen, mens du holder munden åben. Så kan du nemmere klare tandbehandling.

  • 5

    Træn kroppen i at slappe af

    Øv dig i at slappe af i kroppen med forskellige teknikker, fx meditation, mindfulness, afspænding eller vejrtrækningsøvelser. Måske hjælper det dig at have musik i ørerne.

  • 6

    Tag en ven med

    Det er godt at have en god ven, der kan støtte dig, og holde dig i hånden undervejs. Din ven kan også hjælpe med at stille relevante spørgsmål og at huske information fra tandpersonalet.

  • 7

    Hav altid en ny aftale i kalenderen

    Book altid en ny aftale inden du går fra klinikken. Gerne en tid om morgenen eller formiddagen, så du kan bruge resten af dagen på at tænke på andre ting.

  • 8

    Gå ofte til tandlægen

    Gerne hver 3. måned, så du bevarer tilknytningen til klinikken. Der behøver ikke ske særlig meget hver eneste gang du er på klinikken. Selv en regelmæssig afpudsning af tænderne kan holde dig inde i en god rytme.

Hvornår og hvordan føler du ubehag ved tandlægebesøg?