Sygdomme i tænderne har mest med vaner, og meget lidt med gener at gøre. Derfor er viden omkring og evne til at ændre vaner, det allervigtigste for at opnå et sundt tandsæt. Læs her, hvordan du får sunde tænder ved at skabe gode vaner for dig selv og dine tænder.
Måden, du behandler dine tænder på ved tandbørstning og med den kost, du spiser, er oftest ikke bevidste handlinger. Det er snarere automatiske handlinger, som udspiller sig i en del af hjernen uden for din kontrol. Ved at lære, hvordan vaner hænger sammen og opstår, kan du blive bedre til at skabe og ændre dem selv.
Viden om vaner kan hjælpe dig med at opnå dine mål – samtidig med, at du passer godt på dine tænder.
Hvorfor vaner?
Vaner er en vigtig del af effektiv tandpleje og i særlig grad god forebyggelse. Men mere end det, så er vaner en central del af vores alle sammens liv.
Alle har dem.
Både de gode vaner, der hjælper os, og de mindre gode vaner vi helst var foruden.Vi tror på, at jo mere du ved om vaner, jo lettere får du ved at styre dem – og din dagligdag – i den retning, du helst vil. Og så bliver det også meget nemmere at passe godt på dine tænder og dig selv.
Hvad er en vane?
En vane er noget, du gør, uden at tænke over det. Hele din dag er fyldt med dem:
- Den faste tur til og fra arbejde
- Åbne og låse cykellåsen
- Dine måltider
- Tjekke facebook, din smartphone, e-mails
En vane er en handling, der bliver gentaget nok gange, så du ikke længere tænker over, at du går i gang med den. Den bliver så at sige automatisk.
Vaner skal bearbejdes målrettet. Nye vaner skal gøres lette at komme i gang med, og eventuelt kobles med allerede bestående gode vaner.
Omgivelserne som vanen udføres i, er også vigtige. Handlinger, der udføres i kendte rammer (badeværelset) med kendte remedier (tandbørste), skaber vaner, der er svære at bryde. Derfor er det for mange svært at gå i seng uden at være på badeværelset og børste tænder, mens det på en telttur er nemmere at skippe tandbørstningen.
Skab dine egne vaner
Det er ikke let at skabe eller ændre vaner, men ved hjælp af nedenstående metoder kan du lettere skabe vaner fx:
- Gøre motion til fast vane
- Gøre brugen af tandtråd til vane
- Gøre støvsugning hver dag til vane – uden at det opleves som besværligt
eller ændre vaner fx:
- Gøre sukkerindtag eller rygning mindre automatisk og hyppig
- Gøre dit forbrug af TV og andre sofa-aktiviteter mindre automatisk og hyppig
- Gøre dit forbrug af facebook og smart phone mindre automatisk og hyppig
En vane er systematisk
Vaner kan være svære at forklare. Det er jo ”bare” noget, man plejer at gøre, noget man ikke tænker over. Nyere forskning er imidlertid kommet et spadestik dybere og har fundet ud af, at en vane består af tre dele:
- Før vanen
- Under vanen
- Efter vanen
Det betyder, at en vane er opbygget efter et fast mønster: Hvis man kender de tre stadier, er det nemmere at tillægge sig gode vaner og ændre de dårlige.
Før vanen: Udløser
Før vanen kommer altid en udløser, som sætter vanen i gang. Der findes mange forskellige former for udløsere, men de fem typiske er:
- Tidspunkt: Vaner – som frokost kl. 12.00 – udløses på et specielt tidspunkt af dagen
- Sted: Andre vaner er afhængige af, hvor man befinder sig: ”Når jeg er på arbejde, drikker jeg altid meget kaffe”
- Følelsesmæssige tilstande kan igangsætte vaner: ”Når jeg er stresset, skal jeg bare have en cigaret!”
- Sociale: Dem, man er sammen med, kan også udløse en vane: ”Når jeg er sammen med pigerne, får vi altid kage”
- Umiddelbart foregående handlinger
- Endelig udløses nogle vaner af andre handlinger, der lige er sket: ”Når jeg står op, går jeg direkte i bad”
Under vanen: Handling
Handlingen, eller rutinen, er selve det, der udgør vanen. I visse tilfælde er vanen så automatiseret, at man næsten ikke opdager, at handlingen er sat i gang.
Eksempler på handlinger er talrige:
- Turen på vej til og fra arbejde
- Din morgenrutine
- Hvordan du starter din arbejdsdag
- Hvad du gør i frokost- og kaffepausen
- At spise slik hver fredag
– og selvfølgelig tandbørstning!
Handlingerne – store som små – er selve kernen af det, vi samlet set kalder vaner.
Efter vanen: Belønning
Belønningen er grunden til, at vanen udføres. Det er den kropslige reaktion, følelse eller fornemmelse, man står tilbage med, efter vanen er udført. Belønningen er så at sige tegn på, at handlingen virker.
Ofte er belønninger knyttet til handlingen:
- Den friske fornemmelse efter morgenbadet
- Energien fra en kop kaffe
- Den søde smag af kage
- Følelsen af ren mund efter tandbørstning
Men man kan også skabe sin egen, ”kunstige” belønning:
- En smoothie efter træning
- At sætte et kryds efter at have brugt tandtråd
- Et smil til sig selv i spejlet
Hvordan skabes og ændres vaner?
Man kan arbejde målrettet med at skabe eller ændre vaner, og de to vigtigste komponenter er:
- Motivation – altså hvor motiveret er du for at ændre eller skabe en vane
- Lethed – hvor let er det at udføre den handling, du vil gøre til vane
De to er gensidigt afhængige af hinanden, men ofte har motions- og livsstilseksperter fokuseret på motivationsdelen – den enkeltes arbejde med at ”ville det nok”. Det kan være meget effektivt, men det virker ikke for alle, og det kan være et sejt træk at finde og fastholde motivation.
Få flere gode råd til sunde tænder lige her.
Gør nye vaner lettere
Problemet med kun at tænke på motivation er, at når vi tænker over nye vaner, fokuserer vi meget på endemålet. Vi bilder os selv ind, at jo større mål, jo mere motiverede er vi for vanen i hverdagen. Tit bliver man skuffet, når ambition og motivation ikke kan holde til mødet med ens travle hverdag. Der er flere måder at øge sandsynligheden for at skabe en vane:
- Find en umiddelbar motivation for din nye vane – din langsigtede motivation, bør ofte ikke være din kortsigtede ”belønning”
- Identificér eksisterende vaner og rid på ryggen af dem
- Prøv at starte småt – skab ”mikrovaner”
Ovenstående handler basalt set om, hvordan man ”lettere” skaber vaner. Et eksempel på ovenstående er et klassisk råd fra os tandlæger: ”Brug nu den tandtråd!”
Skal vi hjælpe dig videre?
Har du brug for hjælp til at lægge en plan for de gode vaner for vedligeholdelse af dine tænder, så du kan få sunde tænder, der holder resten af livet?
Ring til os på tlf. 33 11 07 15 og hør mere om, hvordan vi arbejder, og hvordan vi kan hjælpe dig videre.
Ønsker du at blive kunde hos os? Herunder kan du anmode om en tid hos Tandlægerne Skoubogade. Du skal være opmærksom på, at dette kun er en anmodning, og at vi kontakter dig med henblik på at bekræfte tiden.