Et smil tæt på

Sunde tænder: Her er 5 gode råd

Sunde tænder vil alle gerne have og vi kan lige så godt sige det med det samme. Vi tror på forebyggelse af tandsygdomme! For vi kan ikke lave noget, der er bedre end dine naturlige tænder, så lad os bevare dem sammen, så du kan få sunde tænder.

Det gør vi med eftersyn og vedligehold, og ikke mindst ved, at du lærer, hvordan du skal tage vare på dine tænder, når du ikke er her hos os.

Forebyggelse giver sunde tænder

Forebyggelse består i mange ting. Det er blandt andet det vi selv kan gøre for at understøtte vores krop i udførelsen af dens egne – meget effektive – beskyttelsessystemer.

Læs mere om, hvordan vi arbejder med forebyggelse og vedligeholdelse af dine tænder hos os

Herunder har vi listet en del af det, du selv kan gøre for at holde din krops forsvarssystemer top tunet til at undgå sygdomme i munden, såvel som andre steder i kroppen.

Vi skal sørge for at have fokus på at:

1. Bevæge kroppen – fx motionere, gå ture, cykle på arbejde.
  2. Tilføre god energi og væske – spise og drikke egnede næringsrige fødevarer og vand.
  3. Undgå fysiske og psykiske skader – passe på os selv – fx i forbindelse med fysisk aktivitet og arbejdsstress.
  4. Rengøre og vedligeholde overflader – fx børste tænder og rense sår.
  5. Undgå ubalancer – som fx hyppigt indtag af sukker eller tobak – da det fremmer vækst af sygdomsfremkaldende bakterier. At begrænse hyppigheden af sukkerindtag og rygning er derfor en vigtig del af vores eget forebyggelsesarbejde og det samme er tandbørstning.

Tandlægen viser patient hvor man skal børste tænder

Tandbørstning giver sunde tænder

Renholdelse af overflader er – som de fleste ved – en essentiel del af at passe på sine tænder, og det er med god grund.

Når en tandoverflade er børstet helt ren genopstår det naturlige beskyttelseslag, som hæmmer sygdomsfremkaldende bakterier, svampe og virus.

Det vigtigste sted at rengøre er der, hvor tandkød og tand mødes. Her kan nemlig opstå uhensigtsmæssig bakterievækst, hvis det ikke holdes ren.

Derfor er huskeregel nummer 1 i forbindelse med tandbørstning: Rengøring der hvor tandkød møder tand 360 grader rundt, på alle tænder.

Hvis du altid husker den regel, så er du allerede meget langt.

Det kræver, at du skaber gode vaner derhjemme, som holder dine tænder og dit tandkød sundt.

Du kan læse meget mere om, hvordan du skaber sunde tandvaner for dig selv – og din familie – lige her.

Skal vi hjælpe dig videre?

Har du brug for hjælp til at lægge en plan for de gode vaner for vedligeholdelse af dine tænder, så du kan få sunde tænder, der holder resten af livet?

Ring til os på tlf. 33 11 07 15 og hør mere om, hvordan vi arbejder og hvordan vi kan hjælpe dig videre.

Anmod om en tid her