Illustration af ansigt med ro i sindet

Få bugt med din angst for tandbehandling

Rigtigt mange danskere oplever utryghed eller angst – også kaldet tandlægeskræk – i forbindelse med et tandlægebesøg, faktisk ca 40%. Derfor er du altså slet ikke alene, hvis du oplever angst, og det er vigtigt at slå fast, at det er en tilstand, der kan gøres noget ved. Tandlægeskræk kan minimeres eller helt fjernes ved læring, træning og viden, inden det går ud over tændernes helbred.

 

Angst er en naturlig reaktion

De fleste tilfælde af tandlægeskræk er en forsvarsmekanisme mod en ydre oplevet fare (tandlægen). Tit opstår tandlægeskræk som en ganske naturlig reaktion på oplevelse af smerte i en situation, hvor vi ikke er i kontrol. Det er måske en skoletandlæge, eller tandlægen der lavede en smertefuld rodbehandling eller fjernede en visdomstand.

Her har vi samlet 10 gode råd, du kan arbejde med, når du skal få bugt med din tandlægeskræk.

Erkend det, hvis du er bange. Hver 2.-3. person har det ligesom dig. Det er helt almindeligt at være nervøs for tandbehandling.

1. Accepter dine følelser

Erkend det, hvis du er bange. Hver 2.-3. person har det ligesom dig. Det er helt almindeligt at være nervøs for tandbehandling.

2. Vælg en tandlæge du er tryg ved

Det er vigtigt at du har tillid til din tandlæge. Hvis du ikke har, så prøv at skifte til en anden tandlæge på klinikken. Du kan også spørge en god ven om de kan anbefale deres tandlæge.

3. Fortæl din tandlæge hvordan du har det

Fortæl tandlægen hvordan du har det, og om der er noget specifikt der trigger dig. Få tandlægen til at gennemgå behandlingsplanen, så du er godt forberedt på hvad der skal ske. Din tandlæge kan lave tilvænning, dvs. gradvise “tell-show-do” trin, som man også kender fra børnetandplejen.

Samtale med patient og tandlæge i venteværelset

4. Lav aftaler

Lav forventningsafstemning, så I er enige om hvad der skal ske fra gang til gang. Aftal et stop-signal (du løfter hånden) for hvornår du har brug for pause, eller aftal at tandlægen tæller til fx 5 og så automatisk holder pause.

Aftal om du har lyst til at se instrumenterne, og om du vil vide hvad der foregår i behandlingen. Du kan kigge med i et håndspejl. Sig hvis det gør ondt. Behandlingen skal ikke bare overstås.

5. Træk vejret gennem næsen

Øv dig i at trække vejret med næsen, mens du holder munden åben. Så kan du nemmere klare tandbehandling.

6. Øv dig I at slappe af

Øv dig i at slappe af i kroppen med forskellige teknikker, fx meditation, mindfulness, afspænding eller vejrtrækingsøvelser.

Det er godt at have en god ven, der kan støtte dig, og holde dig i hånden undervejs.

7. Brug hjælpemidler

Mange har brug for hjælpemidler til at slappe af, fx musik, VR-briller, duft, stressbold, lattergas eller beroligende medicin.

8. Tag en ven med

Det er godt at have en god ven, der kan støtte dig, og holde dig i hånden undervejs. Din ven kan også hjælpe med at stille relevante spørgsmål og at huske information fra tandpersonalet.

9. Gå ofte til tandlægen

Gerne hver 3. måned, så du bevarer tilknytningen til klinikken. Der behøver ikke ske særlig meget hver eneste gang du er på klinikken. Selv en regelmæssig afpudsning af tænderne kan holde dig inde i en god rytme.

10. Hav altid en ny aftale i kalenderen

Book altid en ny aftale inden du går fra klinikken. Gerne en tid om morgenen eller formiddagen, så du kan bruge resten af dagen på at tænke på andre ting.

 

Skal vi hjælpe dig videre?

Har du brug for hjælp til at lægge en plan for, at du kommer til at gå regelmæssigt til tandlægen igen og kommer din angst til livs?

Ring til os på tlf. 33 11 07 15 og hør mere om, hvordan vi arbejder og hvordan vi kan hjælpe dig videre.

Ønsker du at blive kunde hos os? Her kan du anmode om en tid hos Tandlægerne Skoubogade. Du skal være opmærksom på, at dette kun er en anmodning og at vi kontakter dig med henblik på at bekræfte tiden.

 

Bliv ringet op