Illustration af kommunikation

Vores bedste råd til tandbørstning

Vi ved godt, at tandlæger generelt prædiker, at du bør børste dine tænder 2 gange om dagen. Morgen og aften – og bruge tandtråd. Tænderne skal rengøres, inden du går ud af døren om morgenen og inden du går i seng om aftenen. Men er det egentlig den mest hensigtsmæssige strategi, hvis det handler om at holde dine tænder sunde og undgå huller? Derfor vil vi gerne give vores bedste råd til hvorfor og hvordan du børster dine tænder.

Ét er helt sikkert. Tænderne bliver sunde af at blive børstet rene, så bakterierne ikke får lov at hobe sig op på tænderne eller tandkødet. Det kan vi vist alle blive enige om.

Derfor børster de fleste mennesker tænder 2 gange om dagen, som de har fået besked på af tandlægen. Men rigtigt mange mennesker får ikke rengjort tænderne 100%, når de fortravlede børster deres tænder om morgenen, inden de skal ud af døren, og når de trætte og uoplagte børster deres tænder om aftenen, inden de skal i seng.

For at opnå effekten og få tænderne 100% rene kræver det, at vi skal være fokuserede og virkelig koncentrerede, når vi børster tænderne. Derfor er det en god ide at have god tid og ro omkring os, når vi sætter os for at rengøre tænderne.

Derfor har vi 3 punkter vi sætter fokus på, når vi snakker med vores patienter om at rengøre tænderne for at opretholde en sund mund.

1. Tidspunkt
  2. Hvad betyder 100% rene tænder?
  3. Fokus og omhyggelighed

Det vil vi gerne uddybe.

1: Det bedste tidspunkt

I et moderne liv er morgen og aften ikke nødvendigvis de mest hensigtsmæssige tidspunkter at være fokuserede og koncentrerede på. Det udfordrer, hvad vi laver med finmotorikken inde i munden, og vi kan ikke altid se tydeligt, hvad vi laver.

Men vi vil gerne løfte det til et højere niveau, hvor du forstår, hvad det er du opnår ved at sørge for at dine tænder bliver rengjort 100% i stedet for at fokusere på hvor mange gange du børster dine tænder og hvornår på døgnet det bliver gjort.’

Udfordring i et travlt familieliv

Vi ser det meget tydeligt hos førstegangsmødre, at deres mulighed for at opretholde tandhygiejne bliver sat på prøve, når de hele tiden skal tilsidesætte egne behov og på samme tid er i søvnmangel.

Det giver over tid problemer i tænder og tandkød. Derfor har vi i flere tilfælde set, at hvis vi sørger for at uddanne de trætte mødre til at rengøre tænderne 100% mindst en gang om dagen, hvor der er ro på, så kan de i den pressede periode opretholde en god tand- og mundhygiejne og undgå huller og andre tand- og mundsygdomme.

Læs også: Sunde tænder – skab gode vaner

Den erfaring kan man sagtens tage med ind i en almindelig travl hverdag, hvor der måske er små børn, travlt på jobbet og enderne har svært ved at hænge sammen med børnehave, skole, madpakker, aftensmad og så videre.

Tandbørstning kan også ske midt på dagen

Et godt tidspunkt kan derfor også være midt på dagen, hvor der er ro på. Måske er det i din frokostpause eller et andet tidspunkt på dagen, hvor du kan fokusere på dig.

Du kan måske tage din tandbørste og tandtråd med på arbejdet og bruge lidt tid på tand-wellness og samtidig give din hjerne en pause fra det, du plejer at lave.

Det er altså ikke tidspunktet, men fokus der er vigtigt.

2: Hvad betyder 100% rene tænder?

Så hvorfor er det egentlig vigtigt at børste sine tænder? Tandbørstning er en vigtig del af en god mundhygiejne. Det er en effektiv måde at fjerne madrester og bakterier fra overfladen af tænderne og tandkødet. Men hvad er det egentlig, vi prøver at opnå ved at børste vores tænder?

Hvis man ikke børster tænderne regelmæssigt, kan bakterierne ophobes på tænderne og tandkødet, det vi også kalder plak, hvilket kan føre til huller i tænderne, tandkødsbetændelse og andre alvorlige tandsygdomme.

Derfor er der altså hovedsageligt 2 formål med at børste tænder:

• at fjerne madrester
  • at fjerne bakterier og altså plak

Det er to forskellige ting.

TIP: Tag tandbørsten og tandtråden med i din taske og find tid midt på dagen til at tage lidt mig-tid. Der er mere ro, og det giver dig en velfortjent pause, hvor du tager hånd om dig selv og din (tand)sundhed.

Sørg for at fjerne de synlige madrester

Madresterne består af store partikler, som du ofte kan se. Når du skal fjerne madrester, er der ikke brug for så meget tandpasta. Det er derimod mere de mekaniske effekter fra tandbørsten og evt. en mellemrumstandbørste, der er vigtige for at få skubbet madresterne væk fra tænderne.

Det er især vigtigt at fjerne madresterne, hvis de indeholder syre og/eller sukker. Det kan fx være citrusfrugter eller dadler og rosiner, der sætter sig i mellemrummene, og som meget nemt kan føre til huller i tænderne.

Bakterierne er usynlige – men de skal også fjernes

Bakterierne skal vi fjerne, fordi de er grundlaget for de sygdomme, der kan opstå i tænderne eller tandkødet. Bakterier er meget små partikler, som vi ikke kan se, og derfor er det tandpastaen og tandbørsten, der gør arbejdet for os.

Du kan fjerne bakterierne ved en meget grundig mekanisk rengøring af tandoverfladen. Bakterierne sidder ikke i særlig høj grad på tandkødet, så du skal ikke skrubbe eller skrabe tandkødet, men i stedet fokusere på tændernes overflader og især det område, der sidder tæt på tandkødet.

Læs også: God mundhygiejne og sundhed hænger sammen

Det vi ønsker at opnå er, at få fjernet de dårlige bakterier, og dermed bryde den dårlige bakteriecyklus, så tandens eget forsvar og de gode bakterier kan beskytte dig mod huller og andre sygdomme i tænder og tandkød og i stedet arbejde for dig.

Når man er færdig med at børste tænderne, tror de fleste, at man skal skylle munden med vand for at fjerne eventuelle madrester og tandpasta. Men faktisk er det en god ide at lade tandpastaen sidde i munden og beholde sin virkning i munden.

På den måde kan man arbejde hen imod at tænderne bliver 100% rene.

3: Sørg for at holde fokus og at være omhyggelig

Når du børster dine tænder, er noget af det allervigtigste, at du gør dit arbejde grundigt. Derfor opnår du det bedste resultat ved, at du sørger for at holde fokus og at være meget omhyggelig i dit arbejde.

Du børster bedst ved at holde tandbørsten vinkelret på tanden. Når du skal børste området hvor tænderne møder tandkødet, holder du tandbørsten vinkelret på tanden og børster i små cirkler, som masserer området. Du skal ikke fokusere på tandkødet, men i stedet fokusere på tanden.

Læs også: Sunde tænder: Her er 5 gode råd

Gå frem systematisk

Tænderne har forskellige krumninger, som gør, at du skal ændre tandbørstens vinkel, når du børster andre områder af tænderne. Men sørg for at tænke, at tandbørsten skal holdes vinkelret på det område, du børster.

Når du sørger for at holde tandbørsten vinkelret på tandens overflade, vil du formentlig opleve over tid, at tænder og tandkød bliver sundere.

For at sørge for, at du kommer ind alle steder, kan du med fordel gå systematisk til værks. Sørg for at børste et område ad gangen.

Vores bedste tips til tandbørstning

• Børst gerne tænder morgen og aften for at fjerne madrester og for at friske munden op.
  • Tag eventuelt tandbørsten og tandtråden med på job, så du kan give dine tænder en grundig rengøring i ro og mag.

• Find et tidspunkt på dagen, hvor der er ro.

• Brug tiden som en pause, hvor hjernen skal koncentrere sig om noget andet.

• Fokuser på at være omhyggelig og grundig, så du kan rengøre dine tænder 100%.

Vi ønsker, at du beholder vanen, du har, og at du samtidig lærer hvorfor du børster dine tænder og hvad det er du opnår, når du børster tænder, så du kan få en sund mund og stærke tænder, der kan holde resten af livet.

Skal vi hjælpe dig videre?

Har du brug for hjælp til at lægge en plan for de gode vaner for vedligeholdelse af dine tænder, så du kan få sunde tænder, der holder resten af livet?

Ring til os på tlf. 33 11 07 15 og hør mere om, hvordan vi arbejder og hvordan vi kan hjælpe dig videre.

Anmod om en tid her